Italiaanse auto’s zijn sinds jaar en dag populair bij auto liefhebbers, ook in Nederland. Helaas zijn de bolides uit dit land vaak aan de prijs in eigen land. Reden te meer om over de grens te kijken, bijv. naar Duitsland, Zwitserland en Italië zelf natuurlijk. Maar wat zijn de populairste modellen van dit moment?

Lamborghini Huracan Evo RWD

Het kostte hier en daar wat aanpassingen en een aantal jaren op de markt, maar Lamborghini zou wel eens de formule van de junior supercar kunnen hebben genageld met zijn Huracan Evo RWD. Zoals de naam al doet vermoeden, profiteert hij van de Evo-tweaks die onlangs op andere Huracans zijn toegepast, maar hij drijft ook alleen zijn achterwielen aan.

Van deze twee basiselementen heeft de achterwielaandrijving waarschijnlijk het grootste effect gehad. Zonder de noodzaak om het vermogen via de voorwielen te sturen, heeft de besturing een nieuwe helderheid gekregen, en de achterwielen zijn nog steeds meer dan opgewassen tegen de taak om het vermogen van de V10 op de weg te ontplooien.

Die V10 zelf klinkt ongelooflijk en zijn natuurlijk geaspireerde karakter geeft hem een lineariteit die veel vriendelijker aanvoelt dan je op basis van de 610 pk piek zou verwachten, terwijl de versnellingsbak met dubbele koppeling zowel snel als soepel is. Gecombineerd maken al deze factoren de Evo RWD een intuïtieve auto om te rijden, terwijl die V10 alleen al meer karakter geeft dan welke directe rivaal dan ook – dit is een supercar die eindelijk echt de vergelijking met Ferrari F8’s en McLaren 720S’s kan doorstaan.

Ferrari 458 Speciale

Er is misschien geen andere Ferrari uit het moderne tijdperk die zo opwindend is als de 458 Speciale. Het voelt als een brandpunt voor alles wat het bedrijf goed doet – ongelooflijke motoren, prachtig uitgebalanceerd chassis, en verbluffende visuals, en is zonder twijfel een van de meest complete performance auto’s die evo ooit heeft getest.

Ferrari had momenten van genialiteit getoond in de aanloop naar de Speciale – de 360 Challenge Stradale en 430 Scuderia die daarvoor waren gekomen waren bedwelmende auto’s in hun eigen recht. Maar de 458 zelf was zo’n compleet pakket, ondersteund door geavanceerde elektronica en een van de beste transmissies met dubbele koppeling op de markt, dat het toepassen van de wegracer-formule alleen maar kon resulteren in iets spectaculairs.

Er valt iets voor te zeggen dat de auto die volgde, de 488 Pista, nog verder gaat op elk van die paden. Maar hij mist één cruciaal element dat het Speciale-pakket afrondt: de gierende, natuurlijk geaspireerde V8 van die auto. Met 133 pk per liter en een maximum toerental van 9000 tpm, is het gewoon een van de beste motoren voor productieauto’s.

Abarth 124 Spider

Totdat Mazda zijn MX-5 een update gaf met een krachtigere motor, en je bij de dealer een paar extra vakjes kon aanvinken om de vering strakker te zetten, was de Abarth 124 Spider de beste “MX-5” die je kon kopen – Fiat en Abarth’s roadster waren een gezamenlijk project met Mazda en gebouwd in dezelfde fabriek in Hiroshima.

Waar de gewone Fiat 124 naar onze smaak een beetje soft was, werd de Abarth-variant een stuk strakker, en bevatte hij wat nu kenmerkend is voor Abarth-auto’s, een 1,4-litermotor met turbo en een ondeugende uitlaat. De combinatie van een goed koppel in het middengebied, de luidruchtige uitlaat en de natuurlijke goede balans van de MX-5 en 124 zorgde voor een heerlijk bevredigend pakket.

Hoewel hij enkele beperkingen van de MX-5, zoals een krappe cabine, behield, maakte de stevigere afstelling hem ook iets minder eigenzinnig, ondanks het extra vermogen. De styling is een verworven smaak, maar het totale pakket was erg leuk, en het is jammer dat het duurde slechts een paar jaar op de markt.

Tip: https://easyimport.nl/auto-importeren-duitsland/

Ferrari 812 Superfast

Net als de 458 Speciale heeft de Superfast een superbreed scala aan talenten die hem zelfs met een uitgesproken middelmatige motor onder zijn lange motorkap tot een prachtige auto zouden maken, maar hij wordt tot nieuwe hoogten verheven door zijn eigenlijke krachtbron, een 6,5-liter, 789 pk sterke, natuurlijk geaspireerde V12.

Die motor is een kunstwerk – of je hem nu gebruikt om een auto aan te drijven, een symfonie te zingen of hem gewoon op een sokkel vast te schroeven en ernaar te staren. Afgeleid van de motor die voor het eerst in de Enzo werd geïntroduceerd, is het een perfect voorbeeld van waarom het moeilijk is om elektrische motoren ooit te zien tippen aan verbrandingskracht als het gaat om emotionele waarde; alle 0-60’s van twee punten in de wereld tellen voor niets tegen de sensatie van het verlengen van de 812 tot zijn vermogenspiek van 8500 toeren per minuut.

De styling van de 812 is een verworven smaak, ook al is de auto ongetwijfeld een dramatisch ding om te zien. Het interieur en de manier waarop de V12 tot rust komt tijdens het cruisen, maken de Superfast ook tot een echte grand tourer. Zijn vermogen om comfortabel afstand te overbruggen en u vervolgens op uw bestemming te verbazen met zijn capaciteiten, het is een machtige combinatie.